Tendencias de investigación sobre comunicación interna en revistas internacionales: 2015-2021 / Research trends on internal communication in international journals: 2015-2021
DOI:
https://doi.org/10.5783/revrrpp.v12i23.758Palabras clave:
Bibliometría, comunicación interna, revisión de literatura, revistas internacionalesResumen
Resumen
Hipotéticamente las organizaciones y la academia coinciden en la importancia fundamental de la comunicación interna como disciplina de estudio y como asunto estratégico de la gestión organizacional, pero la realidad muestra otra cosa. Son muchas las organizaciones que minimizan o simplemente se olvidan de gestionar la comunicación interna y en la academia los vacíos de conocimiento son ensordecedores. Para que estas verdades sean reconocidas resulta necesario realizar trabajos de investigación que se encarguen de otear el horizonte, como lo hace el presente artículo al revisar meticulosamente las publicaciones sobre comunicación interna en cuatro de las más importantes revistas académicas sobre comunicación en las organizaciones según el ranking SCImago: Public Relations Review, Management Communication Quarterly, International Journal of Strategic Communication y Journal of Communication Management, en el periodo comprendido entre 2015 y 2021. Los resultados muestran una discreta presencia de artículos sobre comunicación interna en estas publicaciones, pues de 1278 artículos publicados, 126 fueron sobre CI, siendo el año más productivo 2021 con 32 artículos. La revista que más publicó sobre CI fue Public Relations Review con 38 artículos, con el empleado como protagonista, siendo el menos estudiado el profesional de la comunicación interna. Journal of Communication Management fue la única con edición especial dedicada a la CI, bajo el título Internal Communication during the COVID-19 Pandemic. Mientras Lijuan Rita Men fue la autora más citada y también la más publicada en el periodo estudiado. Este artículo busca apoyar tanto a estudiosos como a profesionales de la comunicación interna, dejando a su alcance, además del panorama, una multitud de opciones para su conocimiento y actualización.
Palabras clave: Bibliometría, comunicación interna, revisión de literatura, revistas internacionales.
Abstract
Academia and organizations tend to agree on the importance they give to internal communication as a discipline of knowledge and as a strategic issue in organizational management. However, many organizations omit the systematic application of this type of communication and the academy has not produced, to date, a systematic body of knowledge. In order for these situations to be recognized and worked on, research work is necessary to build an integrating theoretical body. What this work proposes is to review the publications on internal communication (IC) to inquire about the recent advance in this knowledge and its applications. To accomplish this, four of the most important academic journals on communication in organizations were reviewed according to the SCImago Journal & Country Rank. They are: Public Relations Review, Management Communication Quarterly, International Journal of Strategic Communication and Journal of Communication Management. The period of analysis was carried out between 2015 and 2021. Bibliometric indicators used were: the number of articles on internal communication published, broken down by journal, year and number, most used words and phrases. The authors were also studied by analyzing the number of signatures per article, who published more on internal communication, as well as the most cited experts. The results in the 125 issues reveal a discreet presence of IC since of 1278 articles published, 126 dealt with the subject, which represented 9.87% of the total. The journal that published the most on IC was Public Relations Review with 38 articles, followed by Management Communication Quarterly with 35. Journal of Communication Management edited 32 articles, leaving International Journal of Strategic Communication as the journal that dealt with the subject the least with 21. All journals made special editions on various topics, but the Journal of Communication Management was the only one that made an extraordinary edition dedicated to IC under the title Internal Communication during the COVID-19 Pandemic published in volume 25, number 3, July 2021. The most productive year for IC was 2021 with 32 articles. Throughout the period, 55 issues were published without articles on IC, 36 with one, 20 with two, nine with three, four with four articles and only one issue with seven, the special edition. Among the most used words are employee (s), social, strategic, engagement, media and crisis. And the most used phrase after “internal communication” is “social media”. The most cited author was also the most productive in the period studied: Lijuan Rita Men. Other authors who published multiple times included Cen April Yue, Ana Tkalac Verčič, Jeong Nam Kim, and Vibeke Thøis Madsen. James Grunig, Ansgar Zerfass, François Cooren, Linda L. Putnam, Mary Welch, and W. Timothy Coombs were also frequently cited. In conclusion, and despite the increased interest caused by the pandemic, internal communication is not a priority issue in the reviewed journals. A greater emphasis on normative and instrumental aspects was also detected, with a clear orientation towards the solution of specific organizational problems, that is, a functionalist perspective, centered on management. This article seeks to support both scholars and professionals of internal communication, leaving within their reach, in addition to this review, the challenge of increasing research to generate knowledge in internal organizational communication.
Keywords: Bibliometrics, internal communication, literature review, international journals.
Descargas
Citas
BHARADWAJ, A. (2014). Planning Internal Communication Profile for Organizational Effectiveness. IIM Kozhikode Society & Management Review, 3(2), 183–192. https://doi.org/10.1177/2277975214542059.
BW-TRESPUNTOCERO. (2021). Nueva normalidad de la CI. Emergentes y alcances de la comunicación interna para la transformación. Recuperado el 20 de febrero de 2022, de https://bwcomunicacion.com/wp-content/uploads/2021/06/BW_Diagnostico-de-CI-2021.-.pdf.
BYRNE, Z. S. y LEMAY, E. (2006). Different media for organizational communication: perceptions of quality and satisfaction. Journal of Business & Psychology, 21(2), 149–173. https://doi.org/10.1007/s10869-006-9023-8.
CASTILLO-ESPARCIA, A., RUBIO-MORAGA, A. y ALMANSA-MARTÍNEZ, A. (2012). La investigación en Comunicación. Análisis bibliométrico de las revistas de mayor impacto del ISI. Revista Latina de Comunicación Social, 67, 248–270. https://doi.org/10.4185/RLCS-067-955-248-270.
CASTILLO-ESPARCIA, A. y CARRETÓN-BALLESTER, M.C. (2010). Investigación en comunicación. Estudio bibliométrico de las revistas de comunicación en España. Comunicación y Sociedad, 23(2), 289–327. Recuperado el 30 de enero de 2022, de http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/22678.
COMPTE-PUJOL, M., MATILLA, K. y HERNÁNDEZ, S. (2018). Estrategia y Relaciones Públicas: un estudio bibliométrico comparativo. Revista Latina de Comunicacion Social, 73(Junio), 748–764. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1280.
CUENCA-FONTBONA, J., MATILLA, K. y COMPTE-PUJOL, M. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de las relaciones públicas a través de las tesis doctorales (2006-2017) y de los programas de doctorado españoles (2017). Anàlisi, (60), 97–117. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3166.
EWING, M., MEN, L. R. y O’NEIL, J. (2019). Using Social Media to Engage Employees: Insights from Internal Communication Managers. International Journal of Strategic Communication, 13(2), 110–132. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1575830.
FORMAN, J. y ARGENTI, P. A. (2005). How Corporate Communication Influences Strategy Implementation, Reputation and the Corporate Brand: An Exploratory Qualitative Study. Corporate Reputation Review, 8(3), 245–264. https://doi.org/10.1057/palgrave.crr.1540253.
GRIFFIN, E., LEDBETTER, A. y SPARKS, G. (2019). A first look at communication theory (10th ed.). New York: McGraw-Hill.
GRUNIG, J. E. y HUNT, T. (1984). Managing public relations. New York: Holt, Rinehart and Winston.
HALLAHAN, K., HOLTZHAUSEN, D., VAN RULER, B., VERČIČ, D. y SRIRAMESH, K. (2007). Defining Strategic Communication. International Journal of Strategic Communication, 1(1), 3–35. https://doi.org/10.1080/15531180701285244.
HON, L. C., y GRUNIG, J. E. (1999). Guidelines for measuring relationships in public relations. Gainesville, FL, EE.UU.: The Institute for Public Relations, Commission on PR Measurement and Evaluation.
JIANG, H. y MEN, L.R. (2015). Creating an engaged workforce: the impact of authentic leadership, transparent organizational communication, and work-life enrichment, Communication Research, 44(2), 225-243. https://doi.org/10.1177/0093650215613137.
JO-YUN LI, LEE, Y., TIAN, S. y TSAI, W. (2021). Coping with workplace racial discrimination: The role of internal communication. Public Relations Review, 47(4). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102089.
KI, E. J., PASADEOS, Y. y ERTEM-ERAY, T. (2019). Growth of public relations research networks: a bibliometric analysis. Journal of Public Relations Research, 31(1–2), 5–31. https://doi.org/10.1080/1062726X.2019.1577739.
LEE, Y. y KIM, J. (2021). Cultivating employee creativity through strategic internal communication: The role of leadership, symmetry, and feedback seeking behaviors. Public Relations Review, Vol. 47. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101998.
LEE, Y., LI, J.Y.Q. y TSAI, W.H.S. (2021). The Role of Strategic Internal Communication in Workplace Discrimination: A Perspective of Racial Minority Employees. International Journal of Strategic Communication, 15(1), 37–59. https://doi.org/10.1080/1553118X.2020.1855591.
LEE, Y. y QUEENIE LI, J. Y. (2020). The value of internal communication in enhancing employees health information disclosure intentions in the workplace. Public Relations Review, 46(1), 101872. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.101872.
LEE, Y. y YUE, C.A. (2020). Status of internal communication research in public relations: An analysis of published articles in nine scholarly journals from 1970 to 2019. Public Relations Review, 46(3), 101906. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101906.
LI, J.Y., SUN, R., TAO, W. y LEE, Y. (2021). Employee coping with organizational change in the face of a pandemic: The role of transparent internal communication. Public Relations Review, Vol. 47. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101984.
LOCK, I., WONNEBERGER, A., VERHOEVEN, P. y HELLSTEN, I. (2020). Back to the Roots? The Applications of Communication Science Theories in Strategic Communication Research. International Journal of Strategic Communication, 14(1), 1–24. https://doi.org/10.1080/1553118X.2019.1666398.
MACNAMARA, J. y ZERFASS, A. (2017). Evaluation stasis continues in PR and corporate communication: Asia-Pacific insights into causes. Communication Research and Practice, 3(4), 319–334. https://doi.org/10.1080/22041451.2017.1275258.
MARQUES, J. F. (2010). Enhancing the quality of organizational communication: A presentation of reflection-based criteria. Journal of Communication Management, 14(1), 47–58. https://doi.org/10.1108/13632541011017807.
MASIP, P. (2011). Efecto Aneca: producción española en comunicación en el Social science citation index. Anuario ThinkEPI, 5, 206–210. Recuperado el 15 de agosto de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3647635.pdf.
MATILLA, K. (2009). Conceptos fundamentales en la planificación estratégica de las relaciones públicas. Madrid, España: UOC.
MEN, L.R. ( 2014 ). Why leadership matters to internal communication: Linking transformational leadership, symmetrical communication, and employee outcomes. Journal of Public Relations Research, 26(3), 256-279. http://dx.doi.org/10.1080/1062726X.2014.908719.
MEN, L. R. (2015). The internal communication role of the chief executive officer: Communication channels, style, and effectiveness. Public Relations Review, 41(4), 461–471. http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2015.06.021.
MEN, L.R. y YUE, C.A. (2019). Creating a positive emotional culture: Effect of internal communication and impact on employee supportive behaviors. Public Relations Review, 45(3). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2019.03.001.
MÍGUEZ-GONZÁLEZ, M.I. y COSTA-SÁNCHEZ, C. (2019). Tendencias de investigación sobre comunicación organizacional: la autoría española en revistas indexadas (2014-2018). El Profesional de la Informacion, 28(5), 1–14. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.10.
MÍGUEZ-GONZÁLEZ, M.I., BAAMONDE-SILVA, X.M. y CORBACHO-VALENCIA, J.M. (2014). A bibliographic study of public relations in Spanish media and communication journals, 2000-2012. Public Relations Review, 40(5), 818–828. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.08.002.
MÍGUEZ GONZÁLEZ, M., CORBACHO VALENCIA, J., y BAAMONDE SILVA, X. (2016). Tendencias de investigación sobre relaciones públicas en revistas internacionales: el caso de Journal of Public Relations Research 2012-2014. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 6(12), 5–24. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v6i12.381.
MORALES, F. y ENRIQUE, A.M. (2007). La figura del Dircom. Su importancia en el modelo de comunicación integral. Anàlisi, 35, 83–93. Recuperado el 20 de febrero de 2022, de raco.cat/index.php/analisi/article/viewFile/74256/94425.
ORJUELA, S. (2019). Entendiendo la comunicación en la organización a través de 10 revistas latinoamericanas. Organicom, 16(30), 152–163. https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2019.154676.
PASADEOS, Y., BERGER, B. y RENFRO, R. B. (2010). Public relations as a maturing discipline: An update on research networks. Journal of Public Relations Research, 22(2), 136–158. https://doi.org/10.1080/10627261003601390.
PRIETO, R., BURGOS, C., GARCÍA, J. y RINCÓN, Y. (2016). Mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en la banca universal. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73), 102-119. https://doi.org/10.31876/revista.v21i73.21059.
PRITCHARD, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics? Journal of Documentation, 25(4), 348–349. Recuperado el 12 de septiembe de 2021, de https://www.researchgate.net/publication/236031787_Statistical_Bibliography_or_Bibliometrics.
RUCK, K. (2015). Exploring internal communication. London, Reino Unido: Routledge.
RUCK, K. y MEN, L.R. (2021). Guest editorial: Internal communication during the COVID-19 pandemic. Journal of Communication Management, 25(3), 185–195. https://doi.org/10.1108/jcom-08-2021-163.
RUCK, K. y WELCH, M. (2012). Valuing internal communication; management and employee perspectives. Public Relations Review, 38(2), 294–302. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.12.016.
RUCK, K. y YAXLEY, H. (2013). Tracking the rise and rise of internal communication. Conference: International History of Public Relations Conference. Recuperado el 13 de enero de 2022, de https://www.researchgate.net/publication/275657118%0ATracking.
SAHER, L., MELNYK, Y. M. y GRYSHOVA, I. (2018). The problems of development of an effective management system of internal communications and ways to overcome them. En S. M. Illiashenko & W. Strielkowski (Eds.), Innovative Management: theoretical, methodical and applied grounds (176–190). Recuperado el 12 de febrero de 2022, de essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70857.
SCHMOCH, U. y SCHUBERT, T. (2009). When and how to use bibliometrics as a screening tool for research performance. Science and Public Policy, 36(10), 753–762. https://doi.org/10.3152/030234209X481978.
SCIMAGO. (s/f). SJR — SCImago Journal & Country Rank [Portal]. Recuperado el 27 de abril de 2022, de http://www.scimagojr.com.
SEGARRA-SAAVEDRA, J., CASCALES-GONZÁLVEZ, B. y CARRETÓN-BALLESTER, C. (2021). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas sobre “comunicación interna” (1986/2019). Revista Internacional de Relaciones Públicas, XI(21), 69–96. https://doi.org/10.5783/rirp-21-2021-05-69-96.
SINČIĆ ĆORIĆ, D., POLOŠKI VOKIĆ, N. y TKALAC VERČIČ, A. (2020). Does good internal communication enhance life satisfaction? Journal of Communication Management, 24(4), 363–376. https://doi.org/10.1108/JCOM-11-2019-0146.
TARRATS, E. (2012). Sitkis : una herramienta bibliométrica para el desarrollo del estado de la cuestión. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, (28). Recuperado el 23 de marzo de 2022, de https://bid.ub.edu/28/tarrats2.htm.
THELEN, P. D. (2020). Internal communicators’ understanding of the definition and importance of employee advocacy. Public Relations Review, 46(4), 101946. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101946.
TKALAC VERČIČ, A. (2021). The impact of employee engagement, organisational support and employer branding on internal communication satisfaction. Public Relations Review, 47(1). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102009.
TKALAC VERČIČ, A. y POLOŠKI VOKIĆ, N. (2017). Engaging employees through internal communication. Public Relations Review, 43(5), 885–893. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.04.005.
TKALAC VERČIČ, A. y ŠPOLJARIĆ, A. (2020). Managing internal communication: How the choice of channels affects internal communication satisfaction. Public Relations Review, 46(3). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2020.101926.
TKALAC VERČIČ, A., VERČIČ, D. y SRIRAMESH, K. (2012). Internal communication: Definition, parameters, and the future. Public Relations Review, 38(2), 223–230. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.12.019.
WELCH, M. (2015). Internal communication education: a historical study. Journal of Communication Management, 19(4), 388–405. https://doi.org/10.1108/JCOM-09-2014-0053.
WELCH, M. y JACKSON, P. R. (2007). Rethinking internal communication: A stakeholder approach. Corporate Communications, 12(2), 177–198. https://doi.org/10.1108/13563280710744847.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).