The Ramparts We Watch: film documentary discourse in the field of Public Relations / The Ramparts We Watch: el discurso del cine documental en el campo de las Relaciones Públicas

Autores/as

  • Ramon Girona Universidad de Girona
  • Jordi Xifra Universidad Pompeu Fabra (Barcelona)

DOI:

https://doi.org/10.5783/revrrpp.v4i7(ene-jun).229

Palabras clave:

Propaganda, screen magazine, documentary films, Public Relations, war films, Louis de Rochemont

Resumen

The aim of this article is to analyze Louis de Rochemont’s The Ramparts We Watch as a public relations war effort from the past century. Arising from the informative and propagandistic strategy of late 1930s newsreels, the aforementioned documentary was made using very appropriate narrative techniques to award it the dimension of objectivity and truthfulness characteristic of public relations messages, without losing sight of its educational and persuasive function. From this standpoint, The Ramparts We Watch founded a genre and constituted one of the clearest precedents of public relations war films in America.

El objetivo de este artículo es analizar el film de Louis de Rochemont, The Ramparts We Watch, en tanto que un esfuerzo de relaciones públicas en tiempos de guerra. Surgido de la estrategia informativa y propagandística de los noticiarios de la segunda mitad de los años 30, este documental se realizó mediante el uso de técnicas narrativas muy adecuadas para conseguir la dimensión de objetividad y veracidad que debe caracterizar los mensajes de relaciones públicas, sin perder de vista su función educativa y persuasiva. Desde ese punto de vista, The Ramparts We Watch adquirió un carácter fundacional y constituyó uno de los más claros precedentes de los filmes de relaciones públicas realizados en Estados Unidos, en el contexto de la guerra.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Ramon Girona, Universidad de Girona

Profesor del Departamento de Filología y Comunicación.

Coordinador del Grado de Publicidad y Relaciones Públicas de la Universidad de Girona.

Jordi Xifra, Universidad Pompeu Fabra (Barcelona)

Profesor titular de Relaciones Públicas en la Universidad Pompeu Fabra y director de la revista Public Relations Inquiry

Citas

AMIEL, V. (2001). Esthétique du montage. Paris: Nathan.

BURCH, N. (1970). Praxis du cinéma. Paris: Gallimard.

CHATMAN, S. (1978). Story and discourse: Narrative structure in fiction and film. New York: Cornell University Press.

DELEUZE, G. (1989). Cinema 2: The time-image. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

DOHERTY, T. (1997). Documenting the 1940s. In T. Schatz (Ed.), Boom and bust: American cinema in the 1940s (397-421). Berkeley, CA: University of California Press.

DUNLOP, D. (2006). ‘The March of Time’ and ‘The Ramparts We Watch’ (1940). Historical Journal of Film, Radio and Television, 5(2), 149-164.

ESTEVE, L. (2002). Michael Powell y Emeric Pressburger. Madrid: Cátedra.

FIELDING, R. (1972). The American Newsreel, 1911-1967. Norman, OK: University of Oklahoma Press.

FIELDING, R. (1978). The March of Time, 1935-1951, Oxford University Press: New York.

GIRONA, R. (2009). Why we fight de Frank Capra: El cinema al servei de la causa aliada. Valencia: Instituto Valenciano del Audiovisual.

GIRONA, R., & Xifra, J. (2009). The Office of Facts and Figures: Archibald MacLeish and the “strategy of truth”. Public Relations Review, 35(3), 287-290.

GIRONA, R., & Xifra, J. (2010). From the “strategy of truth” to the “weapon of truth”: The Government Information Manual for the Motion Picture Industry, 1942. Public Relations Review, 36(3), 306–309.

HALLOWAY, J. (1979). Narrative and structure: Exploratory essay. Cambridge: Cambridge University Press.

KILBORN, R. (2006). A marriage made in heaven or in hell? Relations between documentary filmmakers and PR practitioners. In L’Etang, J. & Pieczka, M. (Eds.), Public relations: Critical debates and contemporary practice (187–204). New York: Lawrence Erlbaum.

L’ETANG, J. (2000). John Grierson and the public relations industry in Britain. In Izod, J., Kilborn, R. and Hibberd, M. (Eds.), From Grierson to the docu-soap (83-94). Luton: University of Luton Press.

L’ETANG, J. (2006). Public relations and propaganda: Conceptual issues, methodological problems, and public relations discourse. In L’Etang, J. & Pieczka, M. (Eds.), Public relations: Critical debates and contemporary practice (23-40). New York: Lawrence Erlbaum.

MANVELL, R. (1974). Films and the Second World War. South Brunswick, NJ: A.S. Barnes Ed.

MARTÍN ARIAS, L. (1995). La luz y el otro: un análisis estético. In González Requena, J. (Comp.) El análisis cinematográfico. Modelos teóricos, metodologías, ejercicios de Análisis (59-60). Madrid: Editorial Complutense.

SCHATZ, T. (1997). Prewar Stars, Genres, and Production Trends. In T. Schatz (Ed.), Boom and bust: American cinema in the 1940s (79-127). Berkeley, CA: University of California Press.

STEELE, R. (1985). Propaganda in an open society: The Roosevelt Administration and the media, 1933-1941. Westport, CT: Greenwood Press.

WILSON, W. (1917). President Woodrow Wilson’s War Message to Congress, 2 April 1917. Retrieved July 15th, 2013, http://www.lib.byu.edu/%7erdh/wwi/1917/wilswarm.html

XIFRA, J. & Girona, R. (2012). Frank Capra's Why We Fight and film documentary discourse in public relations. Public Relations Review, 38(1), 40-45.

Descargas

Publicado

2014-05-30

Cómo citar

Girona, R., & Xifra, J. (2014). The Ramparts We Watch: film documentary discourse in the field of Public Relations / The Ramparts We Watch: el discurso del cine documental en el campo de las Relaciones Públicas. Revista Internacional De Relaciones Públicas, 4(7(ene-jun), 05–24. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v4i7(ene-jun).229