Comunicación Integral y transparencia en las organizaciones del tercer sector / Integral Communication and transparency of the third sector organizations
DOI:
https://doi.org/10.5783/revrrpp.v11i21.692Keywords:
organizaciones del tercer sector, públicos, comunicación integral, transparencia, médios digitalesAbstract
Las organizaciones del tercer sector son estructuras organizacionales que contribuyen en el bienestar social de los países. Este tipo de organizaciones requieren del apoyo y comprensión de sus públicos para alcanzar sus objetivos organizacionales y para obtener dicho apoyo deben comunicarse de forma transparente con sus públicos. La transparencia debe entenderse como un deber ético de las organizaciones del tercer sector para dar a conocer no sólo información detallada del uso de los recursos financieros a sus públicos sino también mantenerlos informados acerca de sus acciones, decisiones y comportamientos diarios. La comunicación integral tiene un papel primordial en la gestión estratégica de la transparencia de las organizaciones, porque es a través de ésta que los públicos pueden conocer a detalle las acciones de la organización. Debido a que actualmente los medios digitales tienen un gran alcance, se debe comunicar la transparencia y buenas prácticas de estas organizaciones a través de los medios digitales de manera adecuada. Es decir, las organizaciones no sólo deben diseñar estrategias para fortalecer su transparencia, sino que deben comunicarla con sus públicos. Dicho lo anterior esta investigación tuvo como objetivo analizar y comparar a través de un análisis de contenido el nivel de comunicación integral en medios digitales que tienen las organizaciones del tercer sector de México y España con sello de ONG acreditadas para comunicar a sus públicos su transparencia y buenas prácticas, a través de su sitio web y sus redes sociales oficiales: Facebook y Twitter. La muestra de organizaciones del tercer sector fue de 104 organizaciones españolas y de 104 organizaciones mexicanas. Los principales hallazgos fueron que el nivel de comunicación en las organizaciones del tercer sector españolas es mejor que en las mexicanas, no obstante, ambas enfrentan el reto de comunicar su transparencia eficientemente en medios digitales.
Palabras clave: organizaciones del tercer sector, públicos, comunicación integral, transparencia, mediosdigitales
Abstract
Third sector organizations are organizational structures that contribute to the countries social welfare. This type of organizations requires their audiences support and understanding in order to accomplish their organizational objectives and, to obtain such support, they must communicate in a transparent form with their audiences. Transparency must be understood as a third sector organizations ethical duty with a view to announce their audiences not only detailed information about the use of financial resources but also to keep them informed about their actions, decisions and daily behaviors. Third sector organizations must manage their transparency and best practices not as designed action within a logistical or merely operational plan, but as the core idea of a strategic plan that allows them to create bonds of trust with strategic audiences such as: collaborators, donors, volunteers, government, other third sector organizations and society. When the audiences notice that a third sector organization puts their transparency and best practices into practice as an ethical and voluntary attitude for making visible and explaining each one of their actions, decisions, projects, profits and results, they will not hesitate to participate with it and offer their unconditional support. Comprehensive communication plays a fundamental role in the transparency strategic management of the third sector organizations, since it is through it that the audiences are able to know in detail the organization actions. Owing to, currently, digital media own a great reach, third sector organizations transparency and best practices must be communicated using digital media in a proper form. That is, organizations must not only design strategies to strengthen their transparency, but they also must communicate them with their audiences. With that said, the objective of this research was to analyze and to compare through a content analysis the comprehensive communication level in digital media owned by the third sector organizations from Mexico and Spain with NGO certification accredited to communicate their transparency and best practices to their audiences via their website and official social media: Facebook and Twitter. The third sector organizations sample was of 104 Spanish organizations and 104 Mexican organizations. This research was performed through a quantitative content analysis. Such analysis is digital and it was carried out in the official website and in two social media: Facebook and Twitter. It is a cross-sectional research, since the information gathering was performed during the period January-August, 2020. The research stages were: definition of the sample, definition of variables, information coding and analysis and interpretation of results. The study categories were determined from the nine transparency and best practices principles of Lealtad y Confío foundation; indications based on international standards recommended by the ICFO (International Committee on Fundraising Organizations). The main findings were that the communication level in the Spanish third sector organizations was better than in the Mexican organizations; however, both organizations have the challenge to efficiently communicate their transparency using digital media. Although it is true that Spain owns a better level of transparency and best practices comprehensive communication in digital media compared to Mexico, it has merely focused in taking advantage of its website, leaving the advantages of social media, Facebook and Twitter, aside.
Keywords: Third Sector Organizations, publics, integral communication, transparency, digital media.
Downloads
References
ARÉVALO MARTINEZ, R., y ORTIZ RODRÍGUEZ, H. (2019). Comunicación organizacional web de la ética de las organizaciones del tercer sector. Revista el profesional de la información, 28(5),1-11. Recuperado el 14 de marzo de 2020, de https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.22
ARÉVALO MARTINEZ, R., y ORTIZ RODRÍGUEZ, H. (2018). Comparativo de modelos de relaciones públicas en organizaciones del tercer sector de México, Chile, Inglaterra y España. Revista Internacional de Relaciones Públicas, VIII (15), 85-106. Recuperado el 8 de febrero de 2020, de http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-15-2018-06-85-106
ARROYO ALMARAZ, I., y BAÑOS GONZÁLEZ M. (2013). Tendencias de la Comunicación del Tercer Sector en la web 2.0. Revista Ícono 14, 11(2), 331-356. Recuperado el 12 de febrero de 2020, de http://dx.doi:10.7195/ri14.v11i2.556
BAAMONDE SILVA, X., GARCÍA MIRÓN, S., y MARTÍNEZ ROLÁN. X. (2017). Solidaridad y Transparencia Digital. Webs y redes sociales de las ONG españolas de acción social. El profesional de la información, 26(3), 438-446. Recuperado el 3 de enero de 2020, de https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.10
BALAS LARA, M. (2008). El reto de la comunicación en el Tercer Sector no lucrativo. Revista Española del Tercer Sector, 8, 17-37. Recuperado el 9 de febrero de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2649005
CABA, P. M., GÁLVEZ, R. M., & LÓPEZ, G. M. (2011). Una oportunidad de mayor legitimidad de las ONG a través de la transparencia on-line. Revista Contaduría y Administración (234), 55-77. Recuperado el 16 de marzo de 2020, de http://www.scielo.org.mx/pdf/cya/n234/n234a4.pdf
DONATI, P. (1997). El desarrollo de las organizaciones del tercer sector en el proceso de modernizacion y más allá. Reis,Vol. 79, 97, 113-141. Recuperado el 3 de marzo de 2020 de, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=760091
DURAN BRAVO, P., y FERNÁNDEZ FUENTES, M. (2010). La comunicación en las organizaciones del Tercer Sector. Revista Latina de comunicación social, 65, 595-603. Recuperado el 3 de marzo de 2020 de, http://DOI:10.4185/RLCS-65-2010-921-595-603
GÁLVEZ RODRÍGUEZ, M., CABA PÉREZ, M., y LÓPEZ GODOY, M. (2012). Como perciben las organizaciones no gubernamentales autorreguladoras la transparencia. Latin American Research Review, 47, 179-202. Recuperado el 3 de marzo de 2020 de, https://www.jstor.org/stable/41811580?seq=1
HERRANZ DE LA CASA, J. (2007). La gestión de la Comuniación como elemento generador de transparencia en las organizaciones no lucrativas. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 57, 5-32. Recuperado el 15 de marzo de 2020 de, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2311200
HERRANZ DE LA CASA, J. (2010). La comunicación y la transparencia en las organizaciones no lucrativas. Tesis doctoral. Madrid. Recuperado el 2 de febrero de 2020 de, https://eprints.ucm.es/id/eprint/11539/
HERRANZ DE LA CASA, J., y CABEZUELO, LORENZO, F. (2009). Comunicación y Transparencia en las Organizaciones Sociales: los blogs como generadores de transparencia en las organizaciones no gubernamentales. Revista Ícono 14, 13, 172-194. Recuperado el 6 de febrero de 2020 de, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552556589010
IRANZO, A., y FARNÉ, A. (2014). Herramientas de Comunicación para el tercer sector; el uso de las redes sociales para las ONGD catalanas. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, 3, 2, 28-55. Recuperado el 3 de enero de 2020 de, https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/3081
MARTÍN PÉREZ, V., y MARTÍN CRUZ, N. (2017). La web como mecanismo de transparencia de las ONG. Más allá de la certificación. Revista Española del Tercer Sector, 37, 159-190. Recuperado el 7 de marzo de 2020 de, https://www.researchgate.net/publication/321749360_La_web_como_mecanismo_de_transparencia_de_las_ONG_Mas_alla_de_la_certificacion/link/5a2fcbf1a6fdccbf7eef00b8/download
MUÑOZ PASADAS, R., TIRADO VALENCIA, P., y RUIZ LOZANO, M. (2010). Una propuesta de herramientas para la gestión de la transparencia en las entidades no lucrativas. Revista de Fomento Social 260, 695-726. Recuperado el 14 de marzo de 2020 de, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3606320
REBEIL CORELA, M., HIDALGO TOLEDO, J., & MORENO MORENO, M. (2011). Gestión de la comunicación integrada en las organizaciones: competencias básicas para la formación del gestor. En D. G. León, Estudios de la comunicación: estrategias metodológicas y competencias profesionales en comunicación (51-82). México: Pearson Educación.
RODRÍGUEZ LÓPEZ, JUDITH. (2005). Tercer sector: Una aproximación al debate sobre el término. Revista de Ciencias Sociales. Vol. 11, 3, 464-474. Recuperado el 8 de febrero de 2020 de, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28011305
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors may separately enter into additional arrangements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published work (see The Effect of Open Access).