Producción científica en Relaciones Públicas a través de las revistas de mayor impacto del Caribe Latinoamericano / Scientific production in Public Relations through the journals with the greatest impact in the Latin American Caribbean
DOI:
https://doi.org/10.5783/revrrpp.v11i22.734Keywords:
relaciones públicas, comunicación, bibliometría, revistas científicas, CaribeAbstract
Las Relaciones Públicas constituyen un campo profesional que viene experimentando una gran expansión en América Latina (Arzuaga-Williams, 2019). Su análisis a nivel académico es, sin embargo, incipiente y se focaliza más hacia su carácter instrumental (Cuenca et al., 2019), que hacia el examen de la disciplina como ciencia. Los estudios bibliométricos son una eficiente herramienta para conocer el volumen y la calidad de la producción científica, pero estos son aún escasos en relación al análisis de las relaciones públicas en el ámbito académico en general (Ramos et. al, 2014), y en el latinoamericano en particular. Esta investigación propone determinar cuál es la situación de la producción científica sobre relaciones públicas que proyectan las revistas con mayor índice de impacto del Caribe latinoamericano. Desde una perspectiva bibliométrica, se emplea el análisis de contenido para examinar los artículos publicados por las revistas Comunicación y Sociedad (México), Palabra Clave y Signo y Pensamiento (Colombia), en el periodo de 2010 a 2020. Los resultados apuntan, en sintonía con investigaciones previas (Castillo-Esparcia et al., 2020; Navarro-Beltrán et al., 2020), a una insuficiente producción científica que logre posicionar a las relaciones públicas al mismo nivel que otras ramas de las Ciencias de la Comunicación. El uso particular de la terminología en la producción científica caribeña, que excluye la expresión “relaciones públicas” como referente, puede ser un factor determinante en la menor visibilidad internacional de este tipo de investigaciones. Al margen de la todavía irrelevante posición de la producción científica, los hallazgos permiten perfilar su caracterización, que se define por: la prevalencia de autoría colectiva sin especial distinción del sexo de los firmantes, la comunicación organizacional y política como principales focos de atención, y la preponderancia de estudios empíricos de carácter cualitativo.
Palabras clave: relaciones públicas, comunicación, bibliometría, revistas científicas, Caribe
Abstract
Scientific production in Latin America and the Caribbean has experienced great growth in recent years(Álvarez-Muñoz y Pérez-Montoro, 2016; Santa y Herrero, 2010), due in part to the increase in publicinvestment in science in these countries and the indexing of their journals in global (Scopus or Wos) andregional (Latindex or Redalyc) databases of bibliographic references. However, in communication, the publication of academic articles is still embryonic. There are several academic studies (Flores-García y Becerril-García, 2020; López- Ornelas et al., 2017; Rogel-Salazar et al., 2017) that highlight the scarce of disclosure of scientific knowledge in this region, remarking the limited presence of communication journals published in Latin America and indexed in databases. In the specific area of public relations, the conceptualization and recognition of this discipline in the academic and professional field has been increasing since the mid-twentieth century. However, despite the progress experienced, the small number of existing studies on the subject in these journals, justify this investigation line. In this sense, this research, within the framework of bibliometric studies, proposes to determine the position occupied by public relations in the academic production about communication of the main journals of the Latin American Caribbean in the last ten years (2010-2020); as well as analyzing the main characteristics of these publications by examining the areas of knowledge of the published texts, the institutions from which they come or its authorship, among other aspects such as the object of study and the methodological procedure used in the research. The scientific journals that make up the sample (Comunicación y Sociedad, from Mexico, Palabra Clave and Signo y Pensamiento, both from Colombia) have been selected based on representativeness criteria such as the impact index in the Scopus bibliographic database and the geographical scope of the Latin American Caribbean. The results indicate that the discipline of public relations is marginal in the overall scientific production in communication in the Latin American Caribbean. Most of the texts published by the journals with the highest impact index in the region focus on fields related to communication but are far removed from the specific area of public relations. However, it is noticeable that in recent years greater attention has been paid to this discipline, with an increase in scientific production in the period between 2016 and 2020.
The findings obtained also allow us to establish a profile of the scientific production on public relations disseminated in the decade from 2010 to 2020 by the leading journals in the Latin American Caribbean. A collective authorship, balanced in terms of the sex of the signatories, mainly from universities in Latin America and Spain, and the use of empirical approaches from a qualitative perspective, define the type of academic production analysed. Despite the limitations that this research presents when it comes to extrapolating the results to the whole of the scientific production on public relations in territories other than the Latin American Caribbean, it is outlined as an exploratory study and a first approach to the still incipient research on the discipline of public relations in Caribbean academic journals.
Keywords: public relations, communication, bibliometrics, scientific magazines, CaribbeanDownloads
References
ÁLVAREZ-MUÑOZ P. y PÉREZ-MONTORO, M. (2016). Políticas científicas públicas en Latinoamérica: el caso de Ecuador y Colombia. El Profesional de la Información, 25(5). https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.06
ARZUAGA-WILLIAMS, M. (2019). Perspectivas latinoamericas sobre el rol de los profesionales de la comunicación organizacional y las relaciones públicas. Anagramas, 17(34), 135-154. https://doi.org/10.22395/angr.v17n34a7
ARZUAGA-WILLIAMS, M. (2020). Rol del comunicador organizacional en Uruguay: tareas y funciones. El Profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.26
BALL, R. (2020). Handbook Bibliometrics. Berlín: De Gruyter Saur.
CALDEVILLA-DOMÍNGUEZ, D., BARRIENTOS-BÁEZ, A. y FOMBONA-CADAVIECO, J. (2020). Evolución de las Relaciones Públicas en España. Artículo de revisión. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.05
CASTILLO-ESPARCIA, A., CARRETÓN-BALLESTER, C. y PINEDA-MARTÍNEZ, P. (2020). Investigación en relaciones públicas en España. Profesional de la información, 29(3) https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.30
CASTILLO-ESPARCIA, A. y XIFRA-TRIADÚ, J. (2006). Investigación bibliométrica de las tesis doctorales españolas sobre relaciones públicas (1965-2005). Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 34, 141- 161. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/4852/tesis%20doctorales%20analisi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CODINA, L. et al. (2020). Uso de Scopus y Web of Science para investigar y evaluar en comunicación social: análisis comparativo y caracterización. index.comunicación, 10(3), 235-261. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Usodes
CUENCA FONTBONA, J., MATILLA, K. y COMPTE PUJOL, M. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de las relaciones públicas a través de las tesis doctorales (2006-2017) y de los programas de doctorado españoles (2017). Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 60, 97-117. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3166
FLORES-GARCÍA, D.F. y BECERRIL-GARCÍA, A. (2020). La comunicación en México: un análisis de la producción científica disciplinaria en el contexto iberoamericano. Signo y Pensamiento, 39(76). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.cmap
FUENTES, R. (2004). Comunicación y Sociedad: aportes y sesgos en el campo académico de la comunicación en México. Comunicación y Sociedad, 1, 7-28. https://doi.org/10.32870/cys.v0i1.4230
GARCÍA-NIETO, M. T., VIÑARÁS-ABAD, M. y CABEZUELO-LORENZO, F. (2020). Medio siglo de evolución del concepto de Relaciones Públicas (1970-2020). Artículo de revisión. El profesional de la información (EPI), 29(3), 1-11. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.19
GÓMEZ-RODRÍGUEZ, G., MORRELL, A.E. y GALLO-ESTRADA, C. (2017). A 30 años de Comunicación y Sociedad: cambios y permanencia en el campo académico de la comunicación. Comunicación y Sociedad, 30, 17-44. https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6838
IGARTUA, J. J. (2006). Métodos Cuantitativos de Investigación en Comunicación. Barcelona: Bosch.
KROHLING KUNSCH, M. (2011). Comunicação Organizacional e Relações Públicas: Perspectivas dos estudos Latino-Americanos. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 1(1), 69-96. http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-1-2011-03-69-96
LÓPEZ-ARANGUREN, E. (2016). El análisis de contenido tradicional. En M. García-Ferrando, F. R. Alvira-Martín, L. E. Alonso-Benito y M. Escobar-Mercado (coords.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (594-616). Madrid: Alianza.
LÓPEZ-CÓZAR, E. D. et al. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, 29(4), 493-524. https://doi.org/10.3989/redc.2006.v29.i4.306
LÓPEZ-ORNELAS, M., OSUNA LEVER, C. y DÍAZ LÓPEZ, K.M. (2017). Las revistas académicas de comunicación de acceso abierto en México. Retos y vicisitudes. Revista de Comunicación Social, 72, 475-499. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1175
MARTÍNEZ-NICOLÁS, M. y SAPERAS-LAPIEDRA, E. (2016). Objetos de estudio y orientación metodológica de la reciente investigación sobre comunicación en España (2008-2014). Revista Latina de Comunicación social, 71, 1.365–1.384. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1150es
MELLADO, C. y BARRÍA, S. (2012). Development of professional roles in the practice of public relations in Chile. Public Relations Review, 38(3), 446-453. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2012.04.001
MIGUEL, S. (2011). Revistas y producción científica de América Latina y el Caribe: su visibilidad en SciELO, RedALyC y SCOPUS. Revista Interamericana de Bibliotecología, 34(2), 187-199. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179022554006
MÍGUEZ GONZÁLEZ, M.I. (2011). La investigación sobre relaciones públicas en las revistas españolas de comunicación. Icono 14, A6, 124-138. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de http://airrpp.org/wp-content/uploads/2012/12/actas_VIcongreso_AIRP.pdf
MÍGUEZ-GONZÁLEZ, M, I., BAAMONDE-SILVA, X. M. y CORBACHO-VALENCIA, J. M. (2014). A bibliographic study of public relations in Spanish media and communication journals, 2000–2012. Public Relations Review, 40(5), 818-828. http://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.08.002.
MIQUEL-SEGARRA, S. y GONÇALVES, G. (2019). Análisis bibliométrico de tesis doctorales sobre Relaciones Públicas en España y Portugal (2006/2016). Revista Internacional de Relaciones Públicas, 9(17), 25-48. http://dx.doi.org/10.5783/RIRP-17-2019-03-25-48
NAVARRO-BELTRÁ, M., MIQUEL-SEGARRA, S. y LÓPEZ-FONT, L. (2020). Análisis bibliométrico de los artículos publicados sobre relaciones públicas y redes sociales digitales en revistas indexadas en el área de comunicación de las bases de datos Scopus y Web of Science. Sphera Publica, 2(20), 2-26. Recuperado el 6 de octubre de 2021, de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/194812/Miquel_Segarra_2020_Analisis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
ORJUELA CÓRDOBA, S. P. (2016). Comunicación Organizacional. Teoría y estudios (Tesis doctoral, Universidad de Málaga). RIUMA: Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/11962
RAMOS SOLER, I., DEL PINO ROMERO y CASTELLÓ MARTÍNEZ, A. (2014). Web2.0 y redes sociales: estudio de las publicaciones científicas en las revistas españolas de comunicación. Historia y Comunicación Social, 19, 577-590. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44986
RODRÍGUEZ, T. y GARCÍA, L. (2007). Veinte años de Comunicación y Sociedad: análisis bibliométrico e índices acumulativos. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
ROGEL-SALAZAR, R., SANTIAGO-BAUTISTA, I. y MARTÍNEZ-DOMÍNGUEZ, N. (2017). Revistas científicas latinoamericanas de Comunicación indizadas en WoS, Scopus y bases de datos de Acceso Abierto. Comunicación y Sociedad, 30, 167-196. Recuperado el 6 de octubre de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34653156008
SALAS FORERO, C. P. (2011). Estado del arte de la nueva comunicación estratégica en Iberoamérica y Colombia. Signo y Pensamiento, 31(59), 234-246. Recuperado el 6 de octubre de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86022458016
SANTA, S. y HERRERO SOLANA, V. (2010). Producción científica de América Latina y el Caribe: una aproximación a través de los datos de Scopus (1996 - 2007). Revista Interamericana de Bibliotecología, 33(2), 379-400. Recuperado el 5 de octubre de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179015630005
SPINAK, E. (2001). Indicadores cienciométricos. ACIMED, 9(Supl. 4), 16-18. Recuperado el 3 de octubre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352001000400007&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors may separately enter into additional arrangements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published work (see The Effect of Open Access).