Características del liderazgo en el sector de relaciones públicas. Resultados comparativos del Cross-Cultural Study of Leadership in Public Relations and Communication Management /Characteristics of Leadership in Public Relations. A comparison of results
DOI:
https://doi.org/10.5783/revrrpp.v3i5.190Keywords:
Relaciones Públicas, Social Media, Evaluación, Liderazgo Excelente, Modelo integrado de liderazgo, ProfesiónAbstract
Este artículo ofrece un análisis comparativo de los factores de liderazgo en el sector de las relaciones públicas y la gestión de la comunicación entre España y el conjunto de los 23 países que han participado en el Cross-Cultural Cultural Study of Leadership in Public Relations and Communication Management, promovido por la Universidad de Alabama y financiado por IBM y Heyman Associates. Siguiendo el modelo conceptual de Meng y Berger (2011), se abordan los desafíos que afrontan las relaciones públicas en la actualidad, así como los requisitos y características de los ‘líderes excelentes’. Los resultados obtenidos suponen un avance en el conocimiento científico sobre el liderazgo en la gestión de comunicación, un tema aún de escaso desarrollo en la literatura académica internacional y especialmente poco explorado en España.
Downloads
References
ADECEC. (2002). La comunicación y las relaciones públicas en España. Radiografía de un sector. Madrid: Pirámide.
ADECEC. (2004). La comunicación y las relaciones públicas en España. Radiografía de un sector. Madrid. Recuperado el 7 de enero de 2012, de http://www.adecec.com.
ADECEC. (2008). La comunicación y las relaciones públicas en España. Radiografía de un sector. Madrid. Recuperado el 7 de enero de 2012 de, http://www.adecec.com.
Aldoory, L., & Toth, E. (2004). Leadership and gender in public relations: Perceived effectiveness of transformational and transactional leadership styles. Journal of Public Relations Research, 16(2), 157-183.
Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York, NY: Free Press.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1995). MLQ multifactor leadership questionnaire for research. Redwood City, CA: Mind Garden.
Berger, B.K., & Meng, J. (2010). Public Relations Practitioners and the Leadership Challenge. In Robert L. Heath, Ph.D. (Ed.), The Sage Handbook of Public Relations (2nd Edition, pp. 421-434). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Berger, B. K., & Reber, B. H. (2006). Gaining Influence in Public Relations: The Role of Resistance in Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Berger, B. K., Reber, B. H., & Heyman, W. C. (2007). You can’t homogenize success in communication management: PR leaders take diverse paths to top. International Journal of Strategic Communication, 1(1), 53-71.
Broom, G.M. & Dozier, D.M. (1986). Advancement for Public Relations Role Models. Public Relations Review, 12 (1), 37-56.
Burns, J. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
Cameron, G. T., Cropp, F., & Reber, B. H. (2001). Getting past platitudes: Factors limiting accommodation in public relations. Journal of Communication Management, 5(3), 242–261.
Centro de Investigaciones Sociológicas (2013). Percepción de los principales problemas de España. Recuperado el 13 de marzo de 2013 de, http://www.cis.es/cis/opencms/ES/11_barometros/indicadores.html
Costa, J. (2009). El Dircom hoy. Dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Barcelona: Costa Punto Com (2ª edición 2010).
Costa, J. (2011). El ADN del Dircom. Origen, necesidad, expansión y futuro de la Dirección de Comunicación. Barcelona: Costa Punto Com.
Dircom (2000). El estado de la comunicación en España: empresas y organismos públicos e instituciones. Madrid: Dircom.
Dircom (2005). El estado de la Comunicación en España. Madrid: Dircom.
Dircom (2010). El estado de la Comunicación en España. Madrid: Dircom.
Dozier, D. M. & Broom, G. M. (1995). Evolution of the Manager Role in Public Relations. Journal of Public Relations Research, 7, 3-26.
Fernández, J. y Huertas, A. (2005). Análisis del sector de las Relaciones Públicas en Tarragona. La otra realidad de la profesión en España. Actas del II Congreso Internacional de Investigación y Relaciones Públicas. Universidad de Sevilla.
Fundación EOI (2010). Nuevos modelos de gestión y función de los responsables de comunicación. Estudio sobre el modelo español de gestión y reporting de intangibles para un Dircom. Madrid: Fundación EOI.
Grunig, J. E. (Ed.). (1992). Excellence in public relations and communication management. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Grunig, L. A., Grunig, J.E., & Dozier, D. M. (2002). Excellent public relations and effective organizations. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gutiérrez-García, E. (2010). Gobierno corporativo y comunicación empresarial. ¿Qué papel cumplen los directores de comunicación en España? Palabra Clave, 3(1), pp 147-160.
Horner-Long, P., & Schoenberg, R. (2002). Does e-Business Require Different Leadership Characteristics? An empirical investigation. European Management Journal, 20(6), 611-619.
House, R. J. (1971). A path-goal theory of leader effectiveness. Administrative Science Quarterly, 16, 321–338.
House, R. J. (1977). A 1976 theory of charismatic leadership. En J. G. Huns & L. L. Larson (Eds.), Leadership: The cutting edge. Carbondale, IL: Southern Illinois Press.
Matilla, K. (2010). Pasado, presente y futuro del “Dircom” en España. FISEC-Estrategias - Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Año V, 14, vol. 4, 3-24.
Matilla, K. y Marca, G. (2011). La función estratégica del Dircom en España en 2010. Revista Internacional de Relaciones Públicas, 2 (1), pp. 11-23. Recuperado el 12 de septiembre de 2012 de, http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/revrrpp/article/view/19/32.
Meng, J. (2009). Excellent leadership in public relations: An application of multiple-group confirmatory factor analysis models in assessing cross-national measurement invariance. Recuperado el 12 de noviembre de 2012 de, ProQuest Dissertation and Theses database (UMI No. 3369756).
Meng, J., & Berger, B. K. (2010). Cultural influence on the perceptions of effective leadership in public relations. Artículo presentando en la 60 Annual Convention of the International Communication Association, Singapur.
Meng, J. & Berger, B.K. (2011). Strategic Leadership in Public Relations: Dimensions, Measurement, and Validation. Artículo presentado en la 13 Annual International Public Relations Research Conference Miami, Florida.
Meng, J., Berger, B., Gower, K., & Heyman, W. (2012). A test of excellent leadership in public relations: Key qualities, valuable sources, and distinctive leadership perceptions. Journal of Public Relations Research, 24(1), 18-36.
Morales, F. y Enrique, A.M. (2007). La figura del Dircom. Su importancia en el modelo de comunicación integral. Análisi, 35, 83-93.
Moreno, M.A. (2004). Spain. En: B. Van Ruler; D. Verčič (ed.). Public Relations and Communication Management in Europe. Berlín: Mouton de Gruyter, p. 393- 412.
Moreno, Á., Zerfass, A. y Navarro, C. (2010). La situación de los profesionales de relaciones públicas y comunicación estratégica en Europa y en España. Análisis comparado del European Communication Monitor 2009. Actas del V Congreso AIPR. Barcelona. Recuperado el 8 de marzo de 2012 de, http://airrpp.org/comunicaciones/.
Moreno, Á., Zerfass, A. y Navarro, C. (2011). European Communication Monitor 2010: España en línea con los profesionales europeos. En: VV.AA. Anuario de la Comunicación 2011. Madrid: Dircom.
Moreno, Á., Zerfass, A. y Navarro, C. (2012). Tendencia de Comunicación en Europa. European Communication Monitor 2011. En: VV.AA. Anuario de la Comunicación 2012. Madrid: Dircom.
Mut, M. (2006). El Director de Comunicación, perfil de una nueva figura. FISEC-Estrategias Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Lomas de Zamora, Año II, nº 5, 3-23.
Northouse, G. (2007). Leadership theory and Practice. (3 ed.) Thousand Oak, London, New Delhe, Sage Publications, Inc.
Reber, B., & Cameron, G. T. (2003). Measuring contingencies: Using scales to measure public relations practitioner limits to accommodation. Journalism and Mass Communication Quarterly, 80(2), 432–446.
Smudde, P.M. & Courtright , J. L. (2010) Public Relations and power. En R.L. Heath (Ed.), The Sage Handbook of Public Relations, (pp. 177-190). Thousand Oak CA: Sage Publications.
Werder, K.P. & Holtzhausen, D. (2009). An analysis of the influence of public relations department leadership style on public relations strategy use and effectiveness. Journal of Public Relations Research, 21(4), 404-427.
Zerfass, A., Verhoeven, P., Tench, R., Moreno, A., & Vercic, D. (2011). European Communication Monitor 2011. Empirical Insights into Strategic Communication in Europe. Results of a Survey in 43 Countries. Brussels: EACD/EUPRERA, Helios Media.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors may separately enter into additional arrangements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (e.g., placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and higher citation of published work (see The Effect of Open Access).