Presentation: Public Relations Dimensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5783/revrrpp.v13i25.818

Keywords:

Presentation

Abstract

One hundred years after the publication of Edward Bernays' book Crystallizing Public Opinion, considered the first book on Public Relations, the International Journal of Public Relations published an issue showing the dimensions of Public Relations.

But this year we are not only celebrating the anniversary of this book, but also the 20th anniversary of the Association of Public Relations Researchers (AIRP). The association, which brings together researchers from all Spanish universities and has international representation, is celebrating its first two decades in 2023.

A 2023 that invites reflection on the history of Public Relations in the world and, more specifically, in Spain, with the twenty years of AIRP. And from the International Journal of Public Relations we want to contribute to this celebration with an issue that shows the diversity of the discipline and its importance in today's society, in which relations with the public are essential for any organisation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Almansa-Martínez, Universidad de Málaga

La doctora Ana Almansa Martínez es profesora en el Departamento Comunicación Audiovisual y Publicidad, en la facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga, donde imparte las asignaturas, Comunicación Política, Técnicas y Herramientas en Relaciones Públicas y Aportaciones de las Nuevas Tecnologías a la Gestión de la Comunicación Externa. Asimismo, es docente en programas de master de la Universidad de Extremadura, de la Universidad de Almería, de la Universidad Mayor de Chile, de la Universidad Católica de Murcia y de la Universidad de Málaga, universidad en la que también ha sido coordinadora del programa de doctorado Nuevas Tecnologías en Comunicación. Directora académica y docente del Curso de Experto sobre Comunicación, Protocolo y Organización de Actos, de la Universidad de Málaga; y directora académica de los Cursos de Especialización Universitaria Comunicación para la Igualdad.

Su línea de investigación es la comunicación institucional, empresarial y organizacional y la incidencia que en estos ámbitos están teniendo las nuevas tecnologías.

Es autora de los libros “Teoría, Estructura y Funcionamiento de los Gabinetes de Comunicación. El caso andaluz”, “Assesorías de Comunicaçao” y "Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación"; y coautora del libro “Financiera y Minera en Andalucía: cien años de historia industrial”. También ha publicado multitud de artículos en libros y revistas científicos. Editora de la Revista Internacional de Relaciones Públicas.

Asimismo, es coordinadora de Relaciones Internacionales del Programa Erasmus entre la facultad de Ciencias de la Comunicación de Málaga y las universidades de Goteborg (Suecia) y Groningen (Holanda); así como coordinadora entre la facultad de Málaga y la Universidad Mayor (Chile).

Por último, señalar que es miembro del Comité de Empresa del Personal Docente e Investigador de la Universidad de Málaga y de la Comisión de Formación del PDI de la Universidad de Málaga. Y, desde febrero de 2008, es Secretaria del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad.

Isabel Ruiz-Mora, Universidad de Málaga

Dr. Isabel Ruiz is associate professor at the University of Malaga (Spain) in the department of Advertising and Audiovisual Communication, is PhD supervisor in the Interuniversity Doctorate in Communication and is Erasmus coordinator with the University of Salzburg (Austria). Isabel is involved in different funded projects and her research is focused on citizen’s activism, sustainability, and strategic communication. Isabel is editor of International Journal of Public Relations. She has been senior lecturer in Sheffield Hallam University (UK) and visiting research in universities from Scotland, Denmark, England and Malaysia. She is member of international associations as ECREA, EUPRERA, AIRP and co-founder of the network AcademicasPR, a collaborative space to study and disseminate the work and research of and on women academics in the field of public relations. 

Published

2023-06-30

How to Cite

Almansa-Martínez, A., & Ruiz-Mora, I. (2023). Presentation: Public Relations Dimensions. International Journal of Public Relations, 13(25), 01–04. https://doi.org/10.5783/revrrpp.v13i25.818